Ruotsi

Lukuvuonna 2016-17 on tulossa matka Ruotsiin joustoviikolla. Katso edelliseltä vuodelta tarkempi kuvaus, kurssin vastaavina opettajina toimivat Salla Oksanen ja Mari Hannola-Antikainen.

Lukiossamme järjestetään joka toinen lukuvuosi ruotsin ja historian yhteinen matkakurssi Ruotsiin. Kurssille valitaan historiassa ja A-ruotsissa menestyneitä opiskelijoita. Lukuvuonna 2015-16 matka toteutettiin joustoviikolla, yhteysopettajina toimivat Salla Oksanen ja Mari Hannola-Antikainen.

Matkan teemat ovat perinteisesti olleet

–          ruotsin kielen ja kulttuurin merkitys Suomelle

–          kaksikielisyys

–          suomalaisuus Ruotsissa

–          Ruotsin tarjoamat opiskelumahdollisuudet

–          Yhteinen historiamme.

Kurssi on saanut rahoitusta mm. Kulturfondetilta. Yhteistyötahoinamme kurssilla ovat toimineet mm. Uppsala Fyris skolan ja  Ruotsinsuomalaisten säätiö.

Seuraavassa tunnelmia kevään 2016 kurssilta ja matkalta

TUKHOLMAN JA UPPSALAN MATKAKURSSI 12. – 15.4.2016

Jo ennen matkaamme kuulimme RKP:n kansanedustaja Adlercreutzin luennon kaksikielisyydestä koululla, luento avasi silmiä näkemään ja havainnoimaan kaksikielisyyttä mahdollisuutena nykyisten uhkakuvien sijaan.
Sitten suuntasimme jo kuudetta kertaa perinteikkäälle Tukholman ja Uppsalan matkakurssille huhtikuussa 16 opiskelijan ja kahden opettajan voimin. Teemana tänä vuonne oli kaksikielisyys ja yhteinen historiamme, suomalaisten yritysten vienninedistäminen ja pohjoismaisiin yrityksiin tutustuminen yhteistyössä Uppsalan Fyrisskolanin opiskelijoiden kanssa.
Tiistaina 12.4. vierailimme Suomen suurlähetystössä kuulemassa sekä suurlähetystön Suomen kansalaisille tarjoamista palveluista että suomalaisten yritysten markkinoinnista Ruotsissa, kuulimme luennon myös Ruotsin- Suomen kauppakamarin ja FinPron edustajalta. Tiistain historiaosuudesta vastasivat opiskelijoiden kohde-esittelyt Gamla Stanissa sekä Tukholman verisestä historiasta kertonut kummituskävely.
Keskiviikkona kohde-esittelyt jatkuivat valtiopäivätalon ja Sergelin Torin esittelyllä sekä tietysti Kuninkaanlinnaan tutustuen. Iltapäivällä tutustuimme Tukholman lähiöön, Täbyyn, jossa kävimme lounaalla ja kuuntelemassa ravintoloitsija Kenneth Kovasen luennon ruotsinsuomalaisuudesta ja suomalaisuudesta.
Torstaina matkasimme Uppsalaan jossa Fyris skolanin ja meidän opiskelijat esittelivät ruotsalaisia ja suomalaisia suuryrityksiä toisilleen. Iltapäivällä opiskelijat kiertelivät Uppsalan historiallisissa kohteissa, kuten Tuomiokikossa ja Gustavianumissa.
Perjantaina kisattiin odotettu Amazing race Stockholm ja sitten koittikin kotimatka.
Matka oli jälleen kerran onnistunut ja loi uusiakin kontakteja ensi vuoden kurssia varten.

Ja tässä vielä Lotan ja Nicon kuulumiset matkalta:

Matkasimme Ruotsiin koulumme kanssa pienryhmässä, johon kuului n. 15 oppilasta. Oppilaat koostuivat innokkaista ruotsin ja historian opiskelijoista, jotka olivat valmiita oppimaan uutta ja olivat avoimia uusille kokemuksille. Matkamme kesti kokonaisuudessaan neljä päivää, jotka vietimme pääosin Tukholmassa.

Viikon ensimmäisen päivän harjoittelimme koululla tulevia yritysesitelmiämme, jotka tulisimme esittämään myöhemmin Uppsalassa ruotsalaisille oppilaille. Esityksiemme aiheina olivat suomalaiset yritykset Fazer, Marimekko, Fiskars, Kone ja Lumene, joista etsimme taustatietoa ja kerroimme yrityksien toiminnasta Suomessa ja ulkomailla. Myöhemmin RKP:n kansanedustaja Anders Adlercreutz piti meille luennon suomenruotsalaisuudesta ja ruotsin kielen merkityksestä hänelle. Sitten suuntasimme kotiin valmistautumaan seuraavan aamun aikaiseen herätykseen ja varsinaisen matkan alkuun.

Ensimmäinen päivä Tukholmassa

Suuntasimme aikaisin aamulla Helsinki-Vantaan lentokentälle, josta lentomme kohti Tukholmaa ja Arlandan lentokenttää lähti noin yhdeksän aikoihin. Norwegian kuljetti reissaajat perille odotettua nopeammin ja matkalaukkujen metsästyksen jälkeen suuntasimme Flygbussenilla kohti hotelliamme Odenplanilla. Perille tultuamme hotelli tarjosi matkaajille mielipiteitä jakavia huoneita. Huhun mukaan toisen opettajamme huone oli niinkin leveä, että siellä mahtui melkein suoristamaan kätensä sivuille. Onneksi kaikkien muiden huoneet olivat odotuksien mukaisia. Majoituimme hotellihuoneisiin ja hetken huilin jälkeen suuntasimme kohti Suomen suurlähetystöä, jossa meille luennoitiin Suomen suurlähetystöjen toiminnasta ympäri maailman. Iltapäivällä saavuimme Tukholman vanhaan kaupunkiin, jossa esittelimme toisillemme paikallisia nähtävyyksiä mm. 92 Stenars Hus ja Stortorget. Tämän jälkeen vietimme vapaa-aikaamme pyörien ympäri Tukholmaa syöden ja shoppaillen. Illalla osallistuimme Spökvandring-kierrokselle Tukholman vanhassa kaupungissa, jossa karismaattinen brittimies esitteli Tukholman historialle merkittäviä paikkoja, jotka omasivat toinen toistaan karmivampia taustoja. Kierroksen ja pitkän päivän jälkeen matkasimme hotellille nauttimaan ansaituista unista.

R1 R2

Toinen päivä

Aamupalan jälkeen suuntasimme jälleen vanhaan kaupunkiin, jossa loput ryhmistä esittelivät jäljelle jääneitä nähtävyyksiä mm. kuninkaanlinnaa ja Sergelin toria. Näimme myös vahdin vaihdon, joka oli varmasti monelle meistä uusi juttu. Iltapäivällä matkasimme paikallisjunalla Täbyyn, jossa söimme todella hyvän lounaan. Ruokailun jälkeen kuuntelimme ruotsinsuomalaisen Kenneth Kovasen tarinaa hänen taustastaan ja elämästään. Kenneth kertoi mm. että suomalaisuus on hänelle tärkeää ja hän pitää itseään suomalaisena huolimatta siitä, että hän asuu Ruotsissa. Vierailun jälkeen halusimme nähdä uuden kauppakeskuksen, TäbyC:n, mutta matkalla onnistuimme kuitenkin eksymään. Paikallisten neuvojen avulla löysimme haluamamme ja vietimme vapaa-ajamme siellä. Ensimmäiseen päivään verrattuna tämä päivä tuntui kevyeltä.

R3 R4

Kenneth Kovasen luona

Kolmas päivä

Uppsala kutsuu! Junamatka kesti noin. 40 minuuttia. Paikalle päästyämme kävelimme kauniin kaupungin läpi paikalliseen kouluun, Fyrisskolaniin. Koulussa pidimme aiemmin harjoitellut yritysesitelmät ja kuuntelimme vuorostaan ruotsalaisista yrityksistä. Söimme kouluruokaa, keskustelimme pienryhmissä mm. työn saannista ja eroavaisuuksista Suomen ja Ruotsin välillä. Sitten oppilaat näyttivät meille paikallisia nähtävyyksiä mm. Tuomiokirkkoa ja linnaa. Epäilemättä kaikkia jännitti puhua ruotsia, mutta jokainen meistä onnistui hyvin! Tukholmaan palattuamme halusimme käydä katsomassa toisen uuden ja erittäin ison kauppakeskuksen, Mall Of Scandinavian, joka vastasi todellakin odotuksiamme. Hotellille palattuamme yllätimme Salla-open laulamalla hänelle onnittelulaulun ruotsiksi ja antamalla herkkuja!

Uppsala

R5 R6

Viimeinen päivä

Aamupalan jälkeen suuntasimme ympäri kaupunkia Amazing Race Stokis –pelin tunnelmissa. Meillä oli erilaisia tehtäviä mm. Vasa-museossa ja Livrutskammarenissa. Hauskoja tehtäviä olivat esimerkiksi paikallisen haastattelu lempiruuista, korvapuustin tilaaminen ruotsiksi ja myyjältä täytyi pyytää kuittaus, että tilaus oli tehty ruotsiksi. Voittajat saivat palkintonsa lounaalla Bankomat-nimisessä ravintolassa. Sitten matkalaukkujen haku ja lentokentälle! Lento oli ajoissa ja väsyneet matkalaiset jälleen kotona.

Reissu oli erittäin kiva ja lähtisimme mielellään toistekin. Saimme miellyttäviä kokemuksia ruotsin kielen puhumisesta ja opimme paljon asioita koskien mm. Ruotsin historiaa ja ruotsalaista koulujärjestelmää! Suosittelemme kaikille 🙂

R7

Lotta Nuutinen & Nico Byman

Tukholma ja Uppsala kevät 2014

Toukokuussa 2014 Helsinki-Vantaan lentokentällä seisoi innostunut opiskelijajoukko kaksi opea mukanaan, suuntanaan Tukholma sekä Uppsala.

Vietimme historian ja ruotsin kielen täyteiset neljä päivää yhdessä, sanalla sanoen reissu oli mahtava! Tutustuimme keskiaikaiseen Tukholmaan opiskelijoiden omien esitysten kautta, seikkailimme Gamla Stanin mukulakivillä jännittävällä, kummituksia ja muita tarinoita tulvivalla keskiaikaiskävelyllä oppaan johdolla. Vierailimme myös keskiaikamuseossa. Yhden päivän vietimme Uppsalan ystävyyskouluumme, Katedralskolanin, vieraana. Ehdimme myös haistella Upsalan historiallisia tuulia Tuomiokirkolla ja Karolina Redivivassa.

Kielestä ja kulttuurista kuulimme ravintoloitsija Kenneth Kovasen ravintolassa Täbyssä, jossa myös nautimme hulppean lounaan hyvinkin juhlavissatunnelmissa. Reissun päätti tietenkin jännittävä Amazing Race Stockholm, jossa opiskelijoiden lisäksi opettajatkin saivat liikkua kiireessä ympäri Tukholman keskustaa viestien viejinä.

Kiitos koko matkaporukalle, reissu oli ikimuistoinen!