Kiina

Shanghai-projekti 2015-17

Toukokuu 2017

Nihau! Shanghai-projektin viimeiset kuulumiset tämän kevään osalta tulevat tässä. 🙂 Viimeinenkin Shanghain kävijä (ope Markus) on nyt saapunut Suomeen, mutta paljon muistoja jäi jäljelle.

Vaikka maailmamme ovat monin tavoin erilaiset, samankaltaisuuksia on aina enemmän, ja niihin meidän tulee kiinnittää huomiota. Samalla lailla siellä ihmiset käyvät töissä ja koulussa ja elävät normaalia arkea surujen ja ilojen kanssa. Välillä oli vaikea ymmärtää, kuinka ravintolassa on vaikea saada kylmää vettä, vaikka pyytää, mutta kuumaa vettä tulee pyytämättäkin. Tai kuinka sitä joutui tilanteisiin, joissa ei olisi ymmärtänyt Suomessa antaa tai vastaanottaa lahjaa, mutta onneksi nekin hetket menivät hyvin. Olipa tilanne mikä tahansa, yleensä molemminpuolisella hyvällä tahdolla pääsee erittäin pitkälle. Vaikka kielimuuri tulee Kiinassa nopeasti vastaan monessa paikassa, hymy ja elekieli kiipeävät näiden muurien yli koska vaan. Varmasti maailmoissamme on monia eroja, mutta keskittykäämme aina ennemmin samankaltaisuuksiin, koska niitä on enemmän, ja ne yhdistävät meitä.

Kiitos ystävillemme Shanghaissa, xie xie! 🙂

Markus Kytölä

Huhtikuu 2017

Tervehdys Shanghaista! Olen nyt ollut täällä opettajana vajaan kuukauden, ja on kyllä ollut monin tavoin avartavaa. Suomeen verrattuna eroja on jonkun verran, mutta ehkä kuitenkin enemmän samankaltaisuuksia. Ryhmät ovat keskimäärin vähän isompia, eikä kaikkien kielitaito ole yhtä korkealla tasolla kuin monella suomalaisella opiskelijalla, mutta tekemisen meininki on hyvää ja opiskelijoista huokuu halu oppia. Koulussa on kaiken kaikkiaan varsin mukava ja toisia ihmisiä kunnioittava ilmapiiri. Myös paikallisten opettajien kanssa olen käynyt paljon keskusteluita koulumaailmasta, mikä on toiminut hyvänä ajatuksenvaihtona puolin ja toisin. Tarkoituksena ei ole ollut vertailla kilpailuhenkisesti, kenen koulujärjestelmä on paras, vaan avata omia ajatuksia toisille ja vastaavasti saada heiltä toisenlaisia näkemyksiä asiaan.

Itse oppitunneilla olen huomannut, että pari- ja ryhmätöiden tekeminen ei ole täällä niin tuttu juttu kuin Suomessa, mutta paikalliset opiskelijat ovat hienosti mukautuneet siihenkin. Välillä huomaa, että yhteisen äidinkielen puute olisi joidenkin kohdalla tarpeen, mutta niistäkin tilanteista on selvitty kärsivällisesti keskustellen ja asiaa eri tavoilla selittäen. Kun molemmilla osapuolilla on halu ymmärtää ja kommunikoida, keinot yleensä löytyvät. When there’s will, there’s way. 🙂 Kaiken kaikkiaan kokemus on ollut avartavuudessaan erittäin positiivinen ja varmasti kaikkia osapuolia rikastuttava. Vielä pari viikkoa ja takaisin Suomeen. 🙂

Markus Kytölä
Opettaja
Espoonlahden lukio (en, ru)

Maaliskuu 2017

Reissumme Shanghaissa on melkein ohi, ja takana on uskomaton viikko! Olemme oppineet paljon Kiinan perinteistä, nykyisestä kulttuurista ja vähän kiinan kieltäkin siinä sivussa. Olemme nähneet Shanghain keskustasta oleelliset nähtävyydet ja paljon muutakin. Yksi erilainen kokemus oli päivä Shanghain Disneylandissa, mikä ei välttämättä ole perinteisintä Aasiaa, mutta hieno paikka yhtä kaikki. Kaikki matkalle lähteneet ovat varmasti monia unohtumattomia kokemuksia rikkaampia. Aika näyttää, mitä Shanghai-yhteistyö vielä tuokaan tulleessaan. 🙂 Tässä vaiheessa opettajamme Markus Kytölä jää Shanghaihin vierailevaksi opettajaksi vielä kuudeksi viikoksi. Siitä lisää myöhemmin.

Elokuu 2016

Kiinalaiset opiskelijat ja opettajat vierailivat Jyllassa ja viettivät täällä unohtumattomat kymmenen päivää. Tänä aikana kävimme mm. Suomenlinnassa, laivalla Porvoossa, Nuuksiossa vaeltamassa ja paistamassa makkaraaa, teimme mustikkapirtelöitä ja vierailimme monessa pääkaupunkiseudun nähtävyydessä. Kiinalaiset opiskelijat asuivat isäntäperheissä, jossa meidän opiskelijat pääsivät paremmin tutustumaan heihin ja heidän kulttuuriinsa. Varsinkin vierailun puoliväliin osuneen viikonlopun aikana nuoret saivat todella paljon yhteistä aikaa. Vierailu oli kaikille osapuolille mieluisa kokemus, josta on mukava jatkaa keväällä Shanghaissa.

14145584_1651032271878646_311639344_n

Shanghai

Tässä rehtorimme ja englanninopettaja Heli suunnittelevat projektia videoneuvottelussa yhteistyökoulun kanssa.

Shanghai-projekti 2014-15

Lukuvuonna 2014-15 lukiomme ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoista koostuva kymmenhenkinen ryhmä vieraili Shanghai Ganquan Foreign Languages Middle School, P.R.C.:ssa Kiinassa 20.-28.päivä maaliskuuta 2015.

2014 0331 Shanghai 3Kuvassa rehtorimme Harri Korhonen viime vuonna tutustumassa tulevaan yhteistyökouluun.

Yhteistyösopimus allekirjoitettiin iloisissa merkeissä.

Tässä tunnelmia matkalta:

Shanghain matkaraportti

Shanghain matkamme eteni melko pitkälti meille etukäteen lähetetyn ohjelman mukaisesti. Lähdimme 20.3. klo 17.10 Finnairin suoralla lennolla kohti Pudongin lentokenttää, jonne saavuimme seuraavana aamuna kahdeksalta. Lentoasemalla meitä odotti paikallinen oppaamme, kansainvälisten projektien assistentti George, joka huolehti meistä ja toteutti pienimmätkin toiveemme koko viikon ajan.

Reilun tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme Shanghai Ganquan Middle School of Foreign Languagesin kampukselle ja otimme vastaan huoneemme, jotka sijaitsivat ulkomaalaisten opiskelijoiden asuntolassa.

Pian sen jälkeen opiskelijat pakkasivat jälleen reppunsa ja lähtivät viikonlopuksi isäntäperheiden vieraiksi. Me opettajat lähdimme yhdessä kolmen australialaisen opettajan ja Georgen kanssa kaupunkikierrokselle ja tutustuimme mm. temppeliin ja Shanghai-museoon. Sunnuntaina jatkoimme kiertelemällä vanhassa Shanghaissa, jossa mm. tutustuimme valtion silkkikauppaan. Sunnuntai-iltana opiskelijat palasivat lahjojen kanssa ja monia kiinalaisia tapoja oppineina asuntolaan.

Maanantaipäivä käytettiin laajaan, aidattuun ja lukittujen porttien ympäröimään kampusalueeseen ja lähiympäristöön tutustumiseen. Opiskelijat pääsivät ulos alueelta vain aikuisen seurassa, joten kulmakaupassa tai kahvilassa käymisestäkin tuli ohjelmanumero varsin täyteen ja tiukkaan ohjelmaamme. Iltapäivällä seurasimme Cherry Blossom Festivalin ohjelmien harjoituksia, ja ryhmämme esitti kiinalaisille opettajille meiltä pyydetyn kansantanhun sekä kansanlaulun.

Tiistaina opiskelijamme oppivat perinteisiä kiinalaisia solmuja ja harjoittelivat paperileikkausta. Tutustuimme myös Jade Buddha temppeliin ja isoon ostoskeskukseen.

Keskiviikkona pääsimme seuraamaan lukiolaisten varsin perinteistä englannin oppituntia. Luokkahuone oli pieni ja opiskelijoita n. 40. Vastatessaan opiskelijat nousivat seisomaan. Opetusteknologiaa oli käytössä, mutta esim. ohjelmistot olivat vanhoja. Iltaohjelmaan kuului käynti tv-tornissa, josta avautui huikea näköala yli metropolin. Illan pimennyttyä kävelimme The Bundin kävelykadun päästä päähän ja ihailimme joen rannassa iltavalaistua kaupunkia.

Torstaina 26.3. vierailimme Suzhoun vesikaupungissa, jossa tutustuimme kuuluisiin puutarhoihin. Illalla saimme vielä nauttia Shanghain sirkuksen loistavista esityksistä.

Perjantaina opiskelijamme pääsivät pitämään englannin tunnin neljäsluokkalaisille. He esittelivät mm. Espoonlahden lukiota, kouluvuoden tapahtumia, koulun lähiympäristöä ja Helsinkiä sekä ohjasivat englanninkielisiä tutustumisleikkejä.

Koko viikon ajan jatkuneet kirsikankukkaviikon juhlallisuudet huipentuivat perjantain päätöstilaisuuteen, jossa viikon parhaat esiintyjät esittelivät englannin kielen taitojaan väitellen, pitäen vaikuttavia puheita sekä laulaen. Myös Espoonlahden lukion opiskelijat oli kutsuttu esiintymään 1600 vieraalle. Opiskelijamme esittivät kiinalaisisäntiemme pyynnöstä kansantanhun ja kansanlaulun Kalliolle kukkulalle. Illan päätteeksi meille tarjottiin juhlaillallinen, jonka yhteydessä opiskelijoille jaettiin diplomit.

Viikon ohjelma oli monipuolinen, tiivis ja kattava. Useimmat päivät venyivät 12-tuntisiksi, eikä vapaa-aikaa juurikaan jäänyt. Saimme hyvän käsityksen Shanghain metropolialueesta sekä kiinalaisesta kulttuurista. Paikalliseen elämään ja kiinalaiseen vieraanvaraisuuteen opiskelijat saivat tutustua viettäessään viikonlopun isäntäperheessä. Kiinalaisen koulun arkeen pääsimme kurkistamaan vain muutaman oppitunnin verran, ja niistäkin vain yhdellä opiskelijamme eivät olleet aktiivisessa roolissa. Reaali- tai matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opiskeluun meillä ei ollut mahdollisuutta tutustua lainkaan. Joka-aamuiseen koulun kentällä järjestettyyn aamuvoimistelutuokioon sen sijaan saimme itsekin osallistua. Matka oli kaiken kaikkiaan huikea kokemus ja suosittelemme vahvasti innokkaita matkaajia osallistumaan heti seuraavaan Kiina-projektiin.