Espanja

Lukuvuonna 2017-18 espanjan opiskelijat ovat tekemässä opintomatkan. Vastuuopettajana toimii Petteri Lautamäki. Alla kertomuksia aiemmilta vuosilta.

2017

Keväällä 2017 espanjan opiskelijat tekivät matkan Barcelonaan. Alla matkakertomus. Tästä linkistä matkakertomus laajemmalla kuvamateriaalilla.

Saavuimme Barcelonaan keskiviikkona iltapäivällä. Tutustuimme hostellimme lähialueeseen eli pääasiassa Las Ramblasiin omatoimisesti.

Espanja

Torstaina kävimme katsomassa La Sagrada Familian kirkkoa, jota on rakennettu 135 vuotta ja joka on yhä kesken. Emme menneet kirkkoon sisälle, mutta se oli upea ulkopuoleltakin.

Sagrada familian jälkeen menimme Barcelonan suurimpaan puistoon. Kuvassa näkyy riemukaari

Sen jälkeen menimme FC Barcelonan kotistadionille Camp Noulle. Ne ketkä halusivat, pystyivät käydä museo- ja kenttäkierroksen sen sisällä.

Espanja

Museossa oli esillä kaikki FC Barcelonan saavutukset aina Mestareiden liigan pokaaleista Lionel Messin Ballon d’Oreihin. Lisäksi museossa esiteltiin joukkueen tunnetuimpia pelaajia ja legendoja.

Kenttäkierros oli hieno ja stadionin suurta kokoa pystyi ihastelemaan kentän tasolta sekä korkealta katsomosta.

Perjantaiaamuna suuntasimme kohti Montserratin luostaria. Luostari perustettiin virallisesti vuonna 1025 ja sillä on suuri uskonnollinen merkitys. Luostariin tehdään monia pyhiinvaelluksia. Tällä hetkellä luostarissa asuu 80 munkkia ja poikakuoro. Luostari sijaitsee korkeilla vuorilla, jonne menimme hienolla maisemajunalla. Luostari oli sisältä todella hieno, mutta emme ehtineet kuulla poikakuoron laulua.

Lauantaina heti aamusta suuntasimme kohti kuuluisaa Parc Güelliä. Puisto oli todella hieno ja sääkin oli aivan upea. Parc Güellistä näkyi Barcelonan keskustaan todella hyvin ja maisema oli kaunis.

Lauantai-iltana kävimme myös Montjüicissa. Se on laaja kukkula, jonka laella sijaitsee 1600- ja 1700-luvuilla rakennettu linnoitus Castell de Montjüic. Barcelonan vuoden 1929 maailmannäyttelyn vuoksi rakennettu suihkulähde Font Màgica tarjosi meille upean, noin tunnin kestävän näytöksen. Kauniit värit ja mahtipontinen musiikki pimeässä Barcelonan illassa antoivat matkalle hienon loppuhuipennuksen

2014

Espanjan abit olivat loka-marraskuun vaihteessa 2014 Barcelonassa. Sää oli suotuisa ja hauskaa oli. Tutustuimme Picasso-museoon, Sagrada Familian tuomiokirkkoon, goottilaiseen kaupunginosaan, Gaudin suunnittelemaan Guell-puistoon ja Camp Noun- jalkapallostadioniin. Teimme myös junareissun Figuerasin pikkukaupunkiin, jossa vierailimme Savador Dalin museossa. Kävelimme paljon ja oppilaat harjoittivat kaduilla päivittäin puhetaitojaan.

HASTA LA PROXIMA ! Saludos!

Alla kuvia matkalta:

Lukuvuosi 2012

Espoonlahden espanjan opiskelijat tekivät retken Barcelonaan toukokuussa 2012. Matkan aikana:

-tutustuttiin Barcelonan kulttuurikohteisiin (Gaudí, Picasso etc)
-käytiin Figuerasin kaupungissa (Salvador Dalí)
-harjoiteltiin espanjaa käytännön tilanteissa (ravintolassa, supermarketissa, apteekissa, asemalla etc.)
-tutustuttiin pienimuotoisia haastatteluja tekemällä espanjalaisen nuoren ajatusmaailmaan ja tulevaisuuden näkymiin rankan talouslaman ja nuorisotyöttömyyden ankeuttamissa olosuhteissa.