Kiina

Katso ja lue viime vuosien matkaprojekteista.

Kesä 2019

Shanghai sister cities youth camp

Saimme huhtikuussa Wilmaan viestin heinäkuussa pidettävästä Shanghain leiristä. Matkalle valittiin hakemusten pohjalta mukaan yhteensä viisi oppilasta Espoon lukioista. Pääasiassa matkalle haettiin mukaan kiinan kielen opiskelijoita, mutta loppujen lopuksi matkalle pääsi mukaan myös kaksi oppilasta vailla minkäänlaista kokemusta kiinan kielestä. Tietoa leiristä oli hyvin niukasti, joten lähdimme matkalle melko avoimin mielin. Matka oli Shanghain kaupungin järjestämä ja kustantama ja ainoa asia, josta jouduimme itse maksamaan, oli lentoliput ja viisumit. Molemmat tuli hankittua viime hetkellä, mutta koko prosessi sujui onneksi ongelmitta. Matkalle tuli suomalaisten lisäksi nuoria 15 muusta maasta.

Lähdimme matkaan 16.7. kello 17. Lento kesti 8,5 tuntia ja saavuimme Shanghain lentokentälle paikallista aikaa kello 6 aamulla. Lentokentältä pois pääseminen oli hidasta, ja opettajamme kadotti matkatavaransa. Onneksi ne kuitenkin löytyivät pari päivää myöhemmin. Ainoa asia, jonka tiesimme oli, että kolme leirin vapaaehtoista oli odottamassa meitä lentokentällä. Muutaman tunnin jälkeen löysimme viimein ulos meitä vastassa olevien opiskelijoiden luokse. Olimme hieman myöhässä aikataulusta, mutta se ei haitannut, sillä ensimmäinen päivä oli varattu vain kampukseen tutustumiseen. Vain muutama meistä oli onnistunut nukkumaan lennolla, joten ensimmäinen päivä mentiin hyvin väsyneissä merkeissä.

Shanghaissa ilma oli todella erilaista kuin Suomessa. Päivisin oli keskimäärin 27-37 astetta lämmintä ja sää-applikaation mukaan auringossa oli jopa yli 40 astetta. Ilma oli todella kosteaa, ja tuntui kuin olisi saunassa. Kaduilla kävellessä kuului lähes jatkuvasti kovaäänistä siritystä, joka tuli paikallisista kaskas-hyönteisistä. Aluksi se vähän häiritsi, mutta ajan myötä siihen tottui.

Meidät vietiin lentokentältä suoraan kampukselle, johon me majoituimme. Kampus oli Shanghain toiseksi paras lukio ja alue oli hyvin siisti. Huoneet olivat kotoiset ja viileät hyvän ilmastoinnin ansiosta. Huoneen paras asia oli sängyt, sillä ne olivat uskomattoman pehmeät ja tuntui kuin ne olisi tehty meitä varten. Kaikissa huoneissa oli myös omat vessat sekä minijääkaappi, joka tuli todella tarpeeseen. Hanavesi ei ollut puhdasta, joten jouduimme hakemaan vedet käytävällä sijainneesta vesiautomaatista.

Saimme vapaa-ajalla käydä kiinalaisten vapaaehtoisten kanssa kampuksen ulkopuolella. Nämä kiinalaiset vapaaehtoiset olivat siis meidän ikäisiä (16-17v) lukio-opiskelijoita. Ensimmäisenä päivänä ryhmämme vapaaehtoiset veivät meidät viereiseen tavarataloon, jossa ostimme kiinalaisia herkkuja ja ihmettelimme kaupan eksoottista valikoimaa. Kaupassa myytiin eläviä sammakoita ja kilpikonnia keskellä kylmätuotteita.

Seuraavana päivänä leiri alkoi virallisesti avausseremonialla, joka piti sisällään valoshown ja monia pienempiä esityksiä. Jokaiselta maalta valittiin kaksi oppilasta lavalle laulamaan We are the world yhteislaulua. Paikalle saapui paljon vaikutusvaltaisia ihmisiä ja koko tapahtuma kuvattiin isoilla TV-kameroilla. Vaikutusvaltaisten ihmisten joukossa oli mm. Shanghain pormestari, Kiinan poliittisia johtohahmoja, diplomaatteja ja ulkomaan konsultteja leirin eri maista. Suomea oli edustamassa ulkoasiainneuvos Pasi Hellman ja pääsimme juttelemaan hänen kanssaan. Paikalla oli paljon mediaa ja yhtä meidän ryhmäläisistämme haastateltiin Shanghain paikalliseen lehteen.

Ruoka Shanghaissa oli todella erilaista Suomeen verrattuna. Hämmästyimme, kun aamupalalla tarjottiin pääasiassa vain lihadumplingeja, riisikeittoa sekä vehnäleipää. Leivän päälle ei ollut mitään laitettavaa ja se maistui enemmän pullalta kuin leivältä. Jossain vaiheessa keksimme alkaa ostaa kaupasta hedelmiä aamupalaksi, sillä tuoreita hedelmiä tai vihanneksia ei kampuksella tarjottu. Muuten ruoka oli todella hyvää, mutta hieman yksipuolista ja todella makeaa.

Kaikkien maiden piti tehdä esitelmä jostain omaan maahan liittyvästä aiheesta. Saimme tietää tästä hieman myöhässä, joten väsäsimme powerpoint esitelmän kahdessa illassa. Esitelmä pidettiin kampuksen auditoriossa, jossa vuorollaan jokainen maa kävi pitämässä esitelmän muille leiriläisille. Meidän oma esitelmämme kertoi Suomen kulttuurista ja vitsailimme samalla suomalaisilla stereotypioilla. Voisi sanoa, että meidän esitelmämme kevensi tunnelmaa, sillä osa esitelmistä oli todella vakavia ja niissä puhuttiin maiden sisäisistä ongelmista kuten rasismista ja korruptiosta.

Matkan aikana meillä oli neljä oppituntia. Meidät jaettiin kiinan kielen osaamisen perusteella kolmeen eri tasoryhmään. Kiinan alkeiden ryhmässä harjoiteltiin ääntämistä ja kiinan kielen perusteita, kuten esimerkiksi äänenpainoa, lausumista ja yksinkertaisia merkkejä. Keskitasossa opeteltiin esimerkiksi uusia kiinan merkkejä ja harjoiteltiin käytännön taitoja, kuten tilaamaan ruokaa kiinaksi.

Eräänä päivänä me menimme vierailemaan meidän vapaaehtoisemme kotiin. Siellä teimme hänen perheensä kanssa yhdessä dumplingeja ja katsoimme elokuvaa Kiinan Netflixistä. Kiinassa perheet ovat todella vieraanvaraisia ja ystävällisiä. Meille tarjottiin todella hyvää ruokaa sekä naposteltavaa jo ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen. Isäntäperhe ei puhunut sanaakaan englantia, mutta onneksi meidän vapaaehtoisemme olivat hyviä tulkkeja. Iltapäivällä meidät vietiin Yolo-nimiseen kauppakeskukseen shoppailemaan. Kauppakeskuksessa oli yli 10 kerrosta ja jokainen kerros oli valtava. Ehdimme hädin tuskin tutkimaan kaksi kerrosta kunnolla.

Matka ei ollut tietenkään vain kiinan oppitunteja ja kiinalaista ruokaa, vaan kävimme myös katsomassa useita tunnettuja Shanghain nähtävyyksiä. Kävimme Shanghain kuuluisimissa nähtävyyksissä, kuten Oriental pearl towerissa. Pääsimme ohittamaan kaikki jonot ja menimme hissillä tornin huipulle. Huipulla oli läpinäkyvä lattia, jolla sai otettua hienoja kuvia alla vilisevästä kaupungista. Samana iltana meidät vietiin jokiajelulle katsomaan Shanghain rakennusten valoja illan pimeydessä. Kävimme myös Shanghain Madame Tussauds vahamuseossa sekä luonnonhistorian museossa. Pääsimme myös viettämään paljon aikaa itsenäisesti kaupungilla omana ryhmänä.

Matkan lopussa menimme Shanghain maaseudulla sijaitsevaan Oriental landiin, jossa majoituimme hotelliin. Siellä meillä oli paljon aktiviteetteja kuten jousiammuntaa ja dragon boat soutua. Dragon boat racing on kisaamista lohikäärmeen mallisilla veneillä, joissa on monta istumapaikkaa. Me voitimme muut maat “leikkimielisessä” dragon boat soutukilpailussa.

Kaiken kaikkiaan Shanghain matka oli meille kaikille ihana kokemus ja kesän kohokohta. Saimme paljon uusia ystäviä aina Belgialaisista Sri Lankalaisiin. Matkalla opimme lisää kiinan kieltä sekä pääsimme tutustumaan Kiinan kulttuuriin. Toivomme myös todella, että joku päivä tulee mahdollisuus lähteä uudestaan Shanghaihin. Erityisesti mieleen matkalta jäi ruoka, kulttuuri ja ihmiset, joiden kanssa pääsimme jakamaan kokemuksemme Shanghaista.

2017

Toukokuu 2017

Nihau! Shanghai-projektin viimeiset kuulumiset tämän kevään osalta tulevat tässä. Viimeinenkin Shanghain kävijä (ope Markus) on nyt saapunut Suomeen, mutta paljon muistoja jäi jäljelle.

Vaikka maailmamme ovat monin tavoin erilaiset, samankaltaisuuksia on aina enemmän, ja niihin meidän tulee kiinnittää huomiota. Samalla lailla siellä ihmiset käyvät töissä ja koulussa ja elävät normaalia arkea surujen ja ilojen kanssa. Välillä oli vaikea ymmärtää, kuinka ravintolassa on vaikea saada kylmää vettä, vaikka pyytää, mutta kuumaa vettä tulee pyytämättäkin. Tai kuinka sitä joutui tilanteisiin, joissa ei olisi ymmärtänyt Suomessa antaa tai vastaanottaa lahjaa, mutta onneksi nekin hetket menivät hyvin. Olipa tilanne mikä tahansa, yleensä molemminpuolisella hyvällä tahdolla pääsee erittäin pitkälle. Vaikka kielimuuri tulee Kiinassa nopeasti vastaan monessa paikassa, hymy ja elekieli kiipeävät näiden muurien yli koska vaan. Varmasti maailmoissamme on monia eroja, mutta keskittykäämme aina ennemmin samankaltaisuuksiin, koska niitä on enemmän, ja ne yhdistävät meitä.

Kiitos ystävillemme Shanghaissa, xie xie!

Markus Kytölä

Huhtikuu 2017

Tervehdys Shanghaista! Olen nyt ollut täällä opettajana vajaan kuukauden, ja on kyllä ollut monin tavoin avartavaa. Suomeen verrattuna eroja on jonkun verran, mutta ehkä kuitenkin enemmän samankaltaisuuksia. Ryhmät ovat keskimäärin vähän isompia, eikä kaikkien kielitaito ole yhtä korkealla tasolla kuin monella suomalaisella opiskelijalla, mutta tekemisen meininki on hyvää ja opiskelijoista huokuu halu oppia. Koulussa on kaiken kaikkiaan varsin mukava ja toisia ihmisiä kunnioittava ilmapiiri. Myös paikallisten opettajien kanssa olen käynyt paljon keskusteluita koulumaailmasta, mikä on toiminut hyvänä ajatuksenvaihtona puolin ja toisin. Tarkoituksena ei ole ollut vertailla kilpailuhenkisesti, kenen koulujärjestelmä on paras, vaan avata omia ajatuksia toisille ja vastaavasti saada heiltä toisenlaisia näkemyksiä asiaan.

Itse oppitunneilla olen huomannut, että pari- ja ryhmätöiden tekeminen ei ole täällä niin tuttu juttu kuin Suomessa, mutta paikalliset opiskelijat ovat hienosti mukautuneet siihenkin. Välillä huomaa, että yhteisen äidinkielen puute olisi joidenkin kohdalla tarpeen, mutta niistäkin tilanteista on selvitty kärsivällisesti keskustellen ja asiaa eri tavoilla selittäen. Kun molemmilla osapuolilla on halu ymmärtää ja kommunikoida, keinot yleensä löytyvät. When there’s will, there’s way.  Kaiken kaikkiaan kokemus on ollut avartavuudessaan erittäin positiivinen ja varmasti kaikkia osapuolia rikastuttava. Vielä pari viikkoa ja takaisin Suomeen.

Markus Kytölä
Opettaja
Espoonlahden lukio (en, ru)

Maaliskuu 2017

Reissumme Shanghaissa on melkein ohi, ja takana on uskomaton viikko! Olemme oppineet paljon Kiinan perinteistä, nykyisestä kulttuurista ja vähän kiinan kieltäkin siinä sivussa. Olemme nähneet Shanghain keskustasta oleelliset nähtävyydet ja paljon muutakin. Yksi erilainen kokemus oli päivä Shanghain Disneylandissa, mikä ei välttämättä ole perinteisintä Aasiaa, mutta hieno paikka yhtä kaikki. Kaikki matkalle lähteneet ovat varmasti monia unohtumattomia kokemuksia rikkaampia. Aika näyttää, mitä Shanghai-yhteistyö vielä tuokaan tulleessaan. ? Tässä vaiheessa opettajamme Markus Kytölä jää Shanghaihin vierailevaksi opettajaksi vielä kuudeksi viikoksi. Siitä lisää myöhemmin.

2016

Elokuu 2016

Kiinalaiset opiskelijat ja opettajat vierailivat Jyllassa ja viettivät täällä unohtumattomat kymmenen päivää. Tänä aikana kävimme mm. Suomenlinnassa, laivalla Porvoossa, Nuuksiossa vaeltamassa ja paistamassa makkaraaa, teimme mustikkapirtelöitä ja vierailimme monessa pääkaupunkiseudun nähtävyydessä. Kiinalaiset opiskelijat asuivat isäntäperheissä, jossa meidän opiskelijat pääsivät paremmin tutustumaan heihin ja heidän kulttuuriinsa. Varsinkin vierailun puoliväliin osuneen viikonlopun aikana nuoret saivat todella paljon yhteistä aikaa. Vierailu oli kaikille osapuolille mieluisa kokemus, josta on mukava jatkaa keväällä Shanghaissa.

Kiina

Tässä rehtorimme ja englanninopettaja Heli suunnittelevat projektia videoneuvottelussa yhteistyökoulun kanssa.

2015

Lukuvuonna 2014-15 lukiomme ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoista koostuva kymmenhenkinen ryhmä vieraili Shanghai Ganquan Foreign Languages Middle School, P.R.C.:ssa Kiinassa 20.-28.päivä maaliskuuta 2015.

Kiina

Yhteistyösopimus allekirjoitettiin iloisissa merkeissä.

Tässä tunnelmia matkalta:

Shanghain matkaraportti

Shanghain matkamme eteni melko pitkälti meille etukäteen lähetetyn ohjelman mukaisesti. Lähdimme 20.3. klo 17.10 Finnairin suoralla lennolla kohti Pudongin lentokenttää, jonne saavuimme seuraavana aamuna kahdeksalta. Lentoasemalla meitä odotti paikallinen oppaamme, kansainvälisten projektien assistentti George, joka huolehti meistä ja toteutti pienimmätkin toiveemme koko viikon ajan.

Kiina

Reilun tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme Shanghai Ganquan Middle School of Foreign Languagesin kampukselle ja otimme vastaan huoneemme, jotka sijaitsivat ulkomaalaisten opiskelijoiden asuntolassa.

Pian sen jälkeen opiskelijat pakkasivat jälleen reppunsa ja lähtivät viikonlopuksi isäntäperheiden vieraiksi. Me opettajat lähdimme yhdessä kolmen australialaisen opettajan ja Georgen kanssa kaupunkikierrokselle ja tutustuimme mm. temppeliin ja Shanghai-museoon. Sunnuntaina jatkoimme kiertelemällä vanhassa Shanghaissa, jossa mm. tutustuimme valtion silkkikauppaan. Sunnuntai-iltana opiskelijat palasivat lahjojen kanssa ja monia kiinalaisia tapoja oppineina asuntolaan.

Maanantaipäivä käytettiin laajaan, aidattuun ja lukittujen porttien ympäröimään kampusalueeseen ja lähiympäristöön tutustumiseen. Opiskelijat pääsivät ulos alueelta vain aikuisen seurassa, joten kulmakaupassa tai kahvilassa käymisestäkin tuli ohjelmanumero varsin täyteen ja tiukkaan ohjelmaamme. Iltapäivällä seurasimme Cherry Blossom Festivalin ohjelmien harjoituksia, ja ryhmämme esitti kiinalaisille opettajille meiltä pyydetyn kansantanhun sekä kansanlaulun.

Kiina

Tiistaina opiskelijamme oppivat perinteisiä kiinalaisia solmuja ja harjoittelivat paperileikkausta. Tutustuimme myös Jade Buddha temppeliin ja isoon ostoskeskukseen.

Keskiviikkona pääsimme seuraamaan lukiolaisten varsin perinteistä englannin oppituntia. Luokkahuone oli pieni ja opiskelijoita n. 40. Vastatessaan opiskelijat nousivat seisomaan. Opetusteknologiaa oli käytössä, mutta esim. ohjelmistot olivat vanhoja. Iltaohjelmaan kuului käynti tv-tornissa, josta avautui huikea näköala yli metropolin. Illan pimennyttyä kävelimme The Bundin kävelykadun päästä päähän ja ihailimme joen rannassa iltavalaistua kaupunkia.

Torstaina 26.3. vierailimme Suzhoun vesikaupungissa, jossa tutustuimme kuuluisiin puutarhoihin. Illalla saimme vielä nauttia Shanghain sirkuksen loistavista esityksistä.

Perjantaina opiskelijamme pääsivät pitämään englannin tunnin neljäsluokkalaisille. He esittelivät mm. Espoonlahden lukiota, kouluvuoden tapahtumia, koulun lähiympäristöä ja Helsinkiä sekä ohjasivat englanninkielisiä tutustumisleikkejä.

Kiina

Koko viikon ajan jatkuneet kirsikankukkaviikon juhlallisuudet huipentuivat perjantain päätöstilaisuuteen, jossa viikon parhaat esiintyjät esittelivät englannin kielen taitojaan väitellen, pitäen vaikuttavia puheita sekä laulaen. Myös Espoonlahden lukion opiskelijat oli kutsuttu esiintymään 1600 vieraalle. Opiskelijamme esittivät kiinalaisisäntiemme pyynnöstä kansantanhun ja kansanlaulun Kalliolle kukkulalle. Illan päätteeksi meille tarjottiin juhlaillallinen, jonka yhteydessä opiskelijoille jaettiin diplomit.

Viikon ohjelma oli monipuolinen, tiivis ja kattava. Useimmat päivät venyivät 12-tuntisiksi, eikä vapaa-aikaa juurikaan jäänyt. Saimme hyvän käsityksen Shanghain metropolialueesta sekä kiinalaisesta kulttuurista. Paikalliseen elämään ja kiinalaiseen vieraanvaraisuuteen opiskelijat saivat tutustua viettäessään viikonlopun isäntäperheessä. Kiinalaisen koulun arkeen pääsimme kurkistamaan vain muutaman oppitunnin verran, ja niistäkin vain yhdellä opiskelijamme eivät olleet aktiivisessa roolissa. Reaali- tai matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opiskeluun meillä ei ollut mahdollisuutta tutustua lainkaan. Joka-aamuiseen koulun kentällä järjestettyyn aamuvoimistelutuokioon sen sijaan saimme itsekin osallistua. Matka oli kaiken kaikkiaan huikea kokemus ja suosittelemme vahvasti innokkaita matkaajia osallistumaan heti seuraavaan Kiina-projektiin.