Ranska ja Saksa

Ambassador School

Projektiin osallistuu 14 opiskelijaa sekä 2 opettajaa lukuvuonna 2017-18. Oppiaineina ovat yhteiskuntaoppi ja puheviestintä, lisätietoja Mari Hannola-Antikaiselta ja Marja Aallolta.

Ambassador School on Euroopan parlamentin hanke, joka käynnistyi Suomessa keväällä 2017. Hankkeen tarkoituksena on tukea koulujen EU-aiheista kansalaiskasvatusta: tietoisuutta eurooppalaisuudesta, Euroopan unionista sekä parlamentaarisesta päätöksenteosta. Hanke on suunnattu yläkouluille ja toisen asteen oppilaitoksille.

Ambassador Schoolilla on kaksi päätavoitetta. Ensinnäkin sen on tarkoitus olla mahdollisimman oppilaslähtöinen ja toiseksi sen on tarkoitus näkyä koko kouluyhteisön tasolla. Syyslukukautena 2017 aloittavien koulujen toivotaan sitoutuvan koko lukuvuodeksi 2017–2018 ja mahdollisuuksien mukaan jatkavan mukana myös seuraavina lukuvuosina

Tähän liittyen Jyllassa vierailee meppi Henna Virkkunen lukiolla, käymme alueen kahdella ala-asteella pitämässä EU-infotunteja, teemme Euroscolanmatkan Strasburgiin ja Frankfurtiin huhtikuussa 2018. Näiden lisäksi järjestämme toukokuussa 2018 koululla valokuvanäyttelyn, ruokaviikon yhdessä ruokalan kanssa ja eu-päivänä 9.5. päivänavauksen salissa.

“En halua tuntea itseäni muukalaiseksi Euroopassa” – turvallisuus ja yhtenäinen Eurooppa puhuttivat nuoria Euroscola-tapahtumassa

Euroopan parlamentin tapahtumassa nuorten puheenaiheiksi nousivat turvallisuus ja suhtautuminen Euroopan unioniin. Työn perässä liikkuminen EU:n sisällä kiinnostaa nuoria.

Nuoria ympäri Eurooppaa matkasi huhtikuussa Strasbourgiin Euroopan parlamentin järjestämään Euroscola-tapahtumaan. Espoonlahden lukion uutisluokkalaiset selvittivät muunmaalaisten nuorten mielipiteitä EU:sta. Puolalais- ja unkarilaisnuoret pitävät tärkeänä EU:n tuomaa apua ja turvaa.

– EU:n parhaat puolet ovat taloudellinen tuki, jota Puolakin saa, sekä yhteisö jonka jäsenet auttavat toisiaan, sanoo puolalainen Anna Wilczynska.

Unkarilainen Richard Jaroka uskoo, että EU luo turvaa jäsenmaille.

– EU pitää kaikki turvassa. Uskon, että he auttavat jokaista maata kehittymään taloudellisesti ja kaikilla globalisoitumisen osa-alueilla.

Wilczynska kritisoi Puolan passiivista roolia unionissa.

– Puola ei ole kumppani. Se ottaa rahaa EU:lta, mutta hallituksemme ei ole mukana Euroopan tulevaisuuden päätöksenteossa.

Maan johdon suhtautuminen EU:hun jakaa mielipiteitä
Anna Wilczynskan mielestä Puolassa ovat vallalla vanhoilliset asenteet, jotka hidastavat maan kehitystä.

– Koen, että Puolan hallitus ja presidentti ovat konservatiivisia. Heidän asenteensa takia maamme kehitys on pysähtynyt, tai ainakin hidastunut, Anna Wilczynska sanoo.

Unkarin pääministeri Viktor Orbán on tunnettu EU:ta ja sen maahanmuuttopolitiikkaa vastustavista kommenteistaan. Richard Jaroka luottaa kuitenkin huhtikuussa vaalit voittaneen Fidesz-puolueen johtajaan.

– Uskon, että pääministerimme tekee parhaansa maamme hyväksi. Hänet valittiin virkaansa jo kolmatta kertaa. Koen, että unkarilaiset uskovat häneen ja tukevat häntä.

Yhtenäinen Eurooppa lisäisi turvallisuutta
Ranskalaiselta Salomé Gazarethilta ja italialaiselta Anna Caslinilta kysyttiin Euroopan turvallisuudesta. He olivat yhtä mieltä siitä, että kouluista pitäisi tehdä turvallisempia. Gazareth oli huolestunut kasvavasta terrorismista Euroopassa. Myös ilmastonmuutos nousi puheenaiheeksi.

– Pelkään enemmän luonnossa tapahtuvia ongelmia ja muutoksia, sillä ajan kuluessa ne voivat olla tuhoisia Euroopalle ja koko maapallon mittakaavassa, Anna Caslini sanoo.

Italialainen Anna Caslini kokee olonsa turvalliseksi kotimaassaan, mutta ei matkustaessaan Euroopassa.

– Euroopan kansoja pitäisi kehittää yhtenäisemmäksi, jotta Euroopassa liikkuessa ei tuntisi oloa “muukalaiseksi”, Caslini pohtii.

Työ ulkomailla kiinnostaa

Eurostatin 2016 nuoret työmarkkinoilla -kyselyn mukaan ranskalaisnuoret ovat Euroopan kolmanneksi halukkaimpia muuttamaan toiseen maahan työn perässä. Salomé Gazarethilla on edessään jo toinen kesä kotimaan rajojen ulkopuolella.

– Olen työskennellyt aikaisemmin eräässä ravintolassa Belgiassa ja pääsin samaan paikkaan tänä kesänä uudestaan. Töitä on melko vaikea löytää, mutta oikean koulutuksen avulla se on helpompaa.

Myös Anna Caslini pitää työvoiman liikkuvuutta hyvänä asiana.

– Haluaisin työskennellä muualla Euroopassa. Se olisi hieno kokemus ja auttaisi minua saamaan töitä, kun taas palaan kotimaahani.

Euroscola on Euroopan parlamentin kansainvälinen projekti, jossa 16-18-vuotiaat nuoret saavat päivän ajan kokeilla, miltä tuntuisi toimia Euroopan parlamentin jäsenenä.

Jutun on kirjoittanut Liisa Rönkkö Espoonlahden lukion uutisluokalta.

Tässä Veera Laannin kirjoittama loistava matkaraportti tunnelmista:

Opettavainen matka Euroopan parlamentin kotikaupunkiin

Ensimmäinen matkapäivä alkoi aikaisin aamulla, kun matkaseurueemme tapasi Helsinki-Vantaan lentokentällä kello kuusi. Matkalle mukaan lähti 14 oppilasta sekä kaksi opettajaa. Matka Helsinki-Vantaalta jatkui lentäen Frankfurtiin, josta bussikuljetus vei meidät Strasbourgiin, jossa yövyttiin hotelli Viktoriassa. Hotellille päästyämme ja syötyämme lähdimme kaupunkikierrokselle suomalaisen oppaan johtamana, jonka aikana näimme kaupungin nähtävyyksiä sekä arkkitehtuuria Saksan sekä Ranskan valta-ajoilta. Kierroksen päätepisteenä oli Euroopan neuvoston päämaja, jossa pääsimme tutustumaan Euroopan oikeusasiamiehen työnkuvaan suomalaisen oikeusasiamiehen esityksen avulla. Tämän jälkeen vierailimme lähellä olevassa kauniissa puistossa, jossa pääsimme kyselemään oppaamme tyttäreltä ranskalaisesta koulumallista ja kävimme syömässä yhdessä Le Gruber-ravintolassa. Hotellille palasimme jo ennen yhdeksää, sillä aikainen herätys väsytti jokaista.

Seuraavana aamuna herätyskello herätti meidät kuudelta. Luvassa oli matkan kohokohta eli Euroopan parlamentin järjestämä Euroscola-päivä. Laittauduimme, kävimme aamupalalla ja hieman ennen kahdeksaa lähdimme raitiovaunulla kohti Euroopan parlamenttitaloa. Sisäänpäästäksemme jouduimme läpikäymään turvatarkastuksen joka muistutti lentokentän turvatarkastusta. Päästyämme sisälle parlamenttitaloon tunnelma oli jännittynyt, sillä kukaan ei ollut täysin varma mitä seuraavana oli luvassa. Heti aluksi oppilaat jaettiin kuuteen ryhmään päivän ohjelmaa varten. Tämän jälkeen meidät johdatettiin täysistuntosaliin, jossa jokaisen koulun edustajat pitivät puheen. Puheissa oppilaat kertoivat koulustaan sekä kotimaastaan. Perinteisen puheen lisäksi kuulimme myös muutaman mielenkiintoisen kansanmusiikki esityksen. Puheiden jälkeen saimme esittää kysymyksiä videoyhteyden avulla suomalaiselle mepille ja EU:n varapuheenjohtajalle Heidi Hautalalle. Hän vastasi kysymyksiin ihanan rennosti ja selvästi, niin että jopa me nuoret ymmärsimme. Tämän aikana kaksi meistä oli tekemässä Ylelle haastatteluja, joissa haastateltiin muita nuoria eri maista.

Kyselytuokion jälkeen seurasi ruokailu ja Eurogame-pelin aloitus. Eurogame-pelin idea oli onnistunut ja hauska. Oppilaiden oli määrä kerätä neljän hengen ryhmä, jossa jokaisen oppilaan tuli olla eri maasta. Ryhmien tehtävänä oli vastata tehtäväpaperissa oleviin kysymyksiin muiden maiden oppilaiden avustuksella. Peli laski sopivasti kynnystä keskustella muiden oppilaiden kanssa ennen seuraavaa ohjelmaa.

Ruokailun ja pelin aloittamisen jälkeen palasimme päivän alussa jaettuihin ryhmiin. Kokonaisuudessaan yhdessä ryhmässä oli noin sata nuorta yli kahdestakymmenestä eri maasta. Ryhmissä tehtävänä oli keskustella ennakkoon annetuista aiheista, sekä

esittää kehitysideoita niihin liittyen. Aiheina oli mm. Euroopan tulevaisuus, ilmastonmuutos ja ihmisoikeudet. Tärkeät aiheet herättivät paljon keskustelua, ideoita, sekä tunteita. Mielipide-erot saattoivat olla suuria, eikä kiivailta keskusteluilta vältytty. Kaikkien asioiden kannat ratkaistiin lopuksi äänestyksellä. Kaksi tuntia, jotka oli varattu ryhmätoiminnalle, kuluivat todella nopeasti. Aikaa olisi voinut olla enemmän, sillä moni idea jäi käsittelemättä.

Ryhmätöiden jälkeen palasimme täysistuntosaliin, jossa jokaisen ryhmän puheenjohtajat esittelivät ideat. Ideoita koskien sai esittää kysymyksiä tai niitä sai kommentoida. Euroscola-päivä huipentui Eurogame-pelin finaaliin, jossa parhaiten iltapäivällä kisassa pärjänneet pääsivät vastaamaan tietovisa kysymyksiin täysistuntosalin eteen. Parhaiten pärjännyt joukkue palkittiin. Noin kymmenen tunnin tapahtuma lopetettiin Eurooppa hymnin säveliin.

Kolmantena matkapäivänä lähdimme heti aamusta bussilla takaisin kohti Frankfurtia, jossa vietimme kaksi päivää. Frankfurtissa ohjelmamme oli vähän vapaampaa, mikä oli mukavaa tiiviisti aikataulutettujen päivien jälkeen. Toimimme mm. matkaoppaina toisillemme ja kävimme yhdessä syömässä jättikokoiset pizzat. Frankfurtissa meillä oli myös viimein mahdollista päästä shoppailemaan, onhan se meille tytöille tärkeä osa ulkomaanmatkoja! Tämän lisäksi opettajamme olivat järjestäneet meille leikkimielisen “Amazing Race Frankfurt” -kilpailun, jossa juoksimme ympäri kaupunkia suorittamassa mitä ihmeellisimpä tehtäviä.Myös lauantaille meille oli varattu shoppiluaikaa ennen kuin suuntasimme kohti lentokentää ja siitä sitten kohti Suomea. Erittäin onnistunut, antoisa ja ikimuistoinen matka!

Kalenteri Jyllan kalenteri
Katso koko kalenteri