Suomi-Saksa

Saksan opiskelijat kävivät tammikuussa 2017 Saksan matkalla, tässä Maria Förstin matkakertomus:

Lensimme Saksaan Düsseldorfiin keskiviikkona 18.1.2017 yhdessä Alppilan ja Kauhavan lukion oppilaiden kanssa, jotka olivat myös Pakolaisuus -kurssilla. Päivä oli pitkä, joten illalla menimme vain syömään yhdessä. Tarjolla oli montaa erilaista pizzaa vastapuristetun sitruunamehun kanssa. Jälkiruoaksi oli Nutellapizzaa.

Saksa

Torstaina 19.1 lähdimme junalla pieneen Langerwehen kylään. Siellä menimme paikalliseen kouluun, jossa tapasimme saksalaisia oppilaita Pakolaisuus -kurssilta. Esitimme jokaisessa neljässä koulussa tehdyt tutkimukset esimerkiksi ennakkoluuloista pakolaisia kohtaan. Osa oli myös tehnyt esitelmiä esimerkiksi miten media on vaikuttanut pakolaisuusilmiöön. Päivä loppui neljän aikaan, jonka jälkeen oli vapaa-aikaa Düsseldorfin keskustassa.

Perjantaina 20.1. aamulla suunnattiin koko porukalla kohti Kölnin historiallista kaupunkia. Vierailtiin Kölnin tuomiokirkolla ja samalla saatiin päivän urheilusuoritus tehtyä, kun kiivettiin 500 porrasta ylös torniin, josta oli mahtavat maisemat kaupungin ylle. Lisäksi vierailtiin Lindtin suklaamuseossa ja sitten saatiin vielä vapaata shoppailuaikaa. Tultuamme junalla takaisin Düsseldofiin aloitimme pian Amazing race-kisan, jonka tietysti me espoonlahtelaiset voitettiin 😉 Palkinnoksi päästiin käymään tosi korkeassa Tv-tornissa, jossa ylhäällä oli baari-ravintola ja hienot näköalat! Vikan illan päätteeksi sitten vielä syömään ja hotellille nukkumaan.